Mobiele Outlook App voor iOS en Android vanaf 1 februari 2017 geblokkeerd

De Universiteit Leiden heeft besloten om vanaf 1 februari 2017 het gebruik van de Outlook-app te blokkeren. Het Outlook programma op uw pc blijft gewoon werken. Wilt u toegang tot uw werkmail via uw mobiele apparaat? Maak dan gebruik van de standaard mail app.

Veiligheidsrisico

De populaire Microsoft Outlook-app voor iOS en Android blijkt gegevens van medewerkers tijdelijk op te slaan op servers in de Verenigde Staten. Het gaat om inloggegevens en e-mails - inclusief bijlagen, agenda en contacten. Dit is een veiligheidsrisico, dat niet in overeenstemming is met het informatiebeleid van de Universiteit Leiden. 


Wat betekent dat voor u?

De blokkering geldt alleen voor uw medewerkersmail via de Outlook-app op mobiele apparaten. Het Outlook programma op uw pc blijft gewoon werken. Wilt u toegang tot uw werkmail via uw mobiele apparaat? Maak dan gebruik van de standaard mail app. In de handleidingen voor IOS en Android leest u hoe u dit kunt synchroniseren op uw mobiele apparaat.

Hoe kunt u de app veilig verwijderen?

U kunt de Outlook-app in twee eenvoudige stappen verwijderen:

  1. Verwijder eerst de account(s) die u binnen de Outlook-app heeft ingesteld. Hierdoor verwijdert u alle gegevens uit de app én van de externe server in de VS. Uw gegevens op de mailserver van de universiteit blijven uiteraard intact.

  2. Verwijder daarna pas de app van uw telefoon of tablet.

Gebruikte u de Outlook-app voor de universitaire e-mail op meerdere apparaten?

Herhaal bovenstaande werkwijze dan op elk apparaat.

Heeft u vragen of opmerkingen?

Neem dan contact op met de Helpdesk via helpdesk@issc.leidenuniv.nl of bel 071 527 8888.

Laatst Gewijzigd: 31-01-2017